Logo strony BP w Ostrołęce
środa, 05 sierpień 2015
 
Serwis prasowy 2/2007
Czasopisma dla maturzystów kwiecień 2010
Napisał Edyta Dobek   

ImageW „COGITO” nr 4/2010 przeczytasz o:

Przygotowaniach do matury 2010 – pogotowie dla prezentacji?
Studiach na kierunkach egzotycznych: Japonistyka, Arabistyka, Sinologia.
Studiach na kierunkach:  Architektura i Urbanistyka,  Fizjoterapia.
Matematyka to pikuś – przekonasz się o tym rozwiązując przykładowe zadania z egzaminu maturalnego.
Poza tym lekturowy kompas z języka polskiego,
Korki z niemieckiego, angielskiego, matmy, biologii, geografii.

ImageWIEDZA I ŻYCIE nr 4/2010

Diagnostyka obrazkowa bez tajemnic.
Galopada północnego bieguna magnetycznego.
Misje kosmiczne w świetle prawa międzynarodowego.
Szkodliwe „ulepszacze” żywności.
Historia zegara piaskowego.

ImageŚWIAT NAUKI nr 4/2010

Największy satelita Saturna.
Aktywne obszary mózgu podczas snu.
Wykorzystanie energii termojądrowej.
Toksyczny powiew życia - siarkowodór.
Historia królestwa minerałów.
Przewidywania zmian klimatycznych.

ImageMÓWIĄ WIEKI nr 4/2010

Zbrodnia  katyńska.
Trepanacje w starożytnych Andach.
Początki systemu ubezpieczeń społecznych.

ImageCHARAKTERY nr 4/2010

Droga do przebaczenia.
Silne kobiety i kobieca przemoc.
Jak rozstać się bezboleśnie.
Niewolnicy mocnych wrażeń.
Ślady stresu w DNA
Lęk przed bezsenną nocą.
Serwis prasowy 2/2010
Napisał Edyta Dobek   
SERWIS PRASOWY CZYTELNI 2/2010
Od roku szkolnego 2009/2010 dwie z czterech godzin obowiązkowych zajęć w-f dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, mogą być realizowane w formie:
  • zajęć sportowych;
  • zajęć rekreacyjno-zdrowotnych;
  • zajęć tanecznych;
  • aktywnych form turystyki.
Reguluje to Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2009 w sprawie dopuszczalnych form realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dziennik Ustaw z dnia 26.08.2009, Nr 136, opoz. 1116). W numerze 2 z 2010 r. czasopisma  „Lider”  Eligiusz Madejski zapoznaje czytelników ze swoją propozycją  konstruowania szkolnej oferty zajęć w-f  zgodnie z wymienionym wyżej  rozporządzeniem1. Przedstawia organizację zajęć fakultatywnych w wiejskiej szkole podstawowej, w gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej.  Autor sugeruje wprowadzenie zajęć pozalekcyjnych, ewentualnie pozaszkolnych tylko dla nielicznych uczniów zainteresowanych dość oryginalnymi dyscyplinami sportowymi – co jest bliższe idei fakultetów. Podobne koncepcje były weryfikowane w szkołach w początku lat 90-tych, a później w ramach czwartej godziny w-f.
Nornic Walking jest jedną z najmłodszych form aktywności ruchowej, którą zainteresowanych jest coraz więcej osób. Dorota Kamień w „Liderze” nr 2/2010 publikuje badania przeprowadzone w środowisku akademickim, których celem było poznanie zainteresowań sportowych oraz opinii na temat nowej formy ruchu2. Autorka stwierdza, że „Nornic Walking” w odróżnieniu od naturalnego marszu „zmusza” do pracy prawie 90% mięśni człowieka, które poprzez cykliczny ruch są systematycznie rozciągane i wzmacniane. Popularnie nazywany w Polsce „marsz z kijkami” szczególnie polecany jest osobom dorosłym oraz starszym, w podeszłym wieku. Prawidłowa praca ramion wspomagana podpierającymi i odpychającymi się od podłoża kijkami zabezpiecza i jednocześnie chroni osobę maszerującą przed potknięciami czy upadkiem, w pewnym stopniu redukuje też obciążenia wywierane na stawy kolanowe, skokowe, biodrowe oraz kręgosłup podczas chodzenia” 3.
Natomiast Marta Łazar i Sylwia Kupiec dzielą się swoimi doświadczeniami w stosowaniu Nornic Walking w szkole specjalnej 4. Autorki w artykule pt. „Nornic Walking w szkole specjalnej” piszą „Gry i zabawy, które proponujemy dostarczają przeżyć, rozwijają poczucie solidarności i koleżeństwa, dają możliwość wykazania się nawet najsłabszym uczniom, pozwalają wyzbyć się kompleksów, uczą zdrowej rywalizacji” 5. Konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z wykorzystaniem Nornic Walking jest doskonałym uzupełnieniem artykułu  6.
W numerze 4/2010 miesięcznika „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” tematem przewodnim jest edukacja dzieci i młodzieży w środowisku wodnym.  Ewa Dybińska w artykule pt. „Adaptacja psychomotoryczna – dzieci najmłodszych do środowiska wodnego”  stwierdza, że ćwiczenia w wodzie wyzwalają najczęściej u większości dzieci (zwłaszcza najmłodszych) pozytywne emocje takie jak: śmiech, radość, zadowolenie, przyjemność 7. Autorka radzi również jak powinien postępować nauczyciel aby przezwyciężyć u dzieci lęk przed wodą.
Nauczycieli realizujących zajęcia ruchowe na basenie z pewnością zainteresują artykuły poświęcone korekcji wad postawy w środowisku wodnym. Izabela Gedl-Pieprzyca i Alicja Kisielewska proponują water jogging czyli bieg w wodzie 8.Jogging w wodzie polega na wykonywaniu różnego rodzaju prostych kroków, wspomaganych ruchami ramion z zachowaniem pozycji pionowej w wodzie. Praca w tej formie daje wiele korzyści w korekcji wad postawy. Kolejną propozycją autorek jest korekcja wad postawy w formie aquagimnastyki 9. W artykule czytamy „Zajęcia w środowisku wodnym prowadzone przy dobrej muzyce sprzyjają ponadto odprężeniu psychicznemu, poprawie samopoczucia, są przyjemne, lubiane przez młodzież i dlatego motywują do dalszego wysiłku” 10.

1 Madejski E: Konstruowanie szkolnej oferty zajęć wychowania fizycznego do wyboru przez ucznia – przykłady praktycznych rozwiązań. Lider. – 2010, nr 2, s. 19-21
2 Kamień Dorota: Nornic Walking w środowisku akademickim. Lider. – 2010, nr 2, s. 24-26
3 Tamże, s. 24
4 Łazar M., Kupiec S:  Nornic Walking w szkole specjalnej.   Lider. – 2010, nr 2, s. 27-28
5 Tamże, s. 28
6 Łazar M:  Konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Wada postawy – wady mieszane. Temat: Ćwiczenia ogólnorozwojowe Nornic Walking. Lider. – 2010, nr 2, s. 29-30
7 Dybińska E:  Adaptacja psychomotoryczna – dzieci najmłodszych do środowiska wodnego. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2010, nr 4, s. 10-13
8 Gedl-Pieprzyca I., Kisielewska A: Jogging w wodzie głębokiej – z elementami ćwiczeń w celu korekcji wad postawy.  Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2010, nr 4, s. 21-24
9 Gedl-Pieprzyca I., Kisielewska A:  Korekcja wad postawy – w formie aquagimnastyki. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2010, nr 4, s. 25-33
10 Tamże, s. 25
 
Książki, o których warto porozmawiać
Napisał Edyta Dobek   
KSIĄŻKI, O KTÓRYCH WARTO POROZMAWIAĆ, CZYLI BIBLIOTECZKA BIBLIOTERAPEUTY

ImageCHĄDZYŃSKA Zofia : Księga pawilonu. Wrocław : Siedmioróg, 1992, s. 191
 
Bohaterką powieści jest Anna, uczennica szkoły średniej. Wrażliwa i zamknięta w sobie nastolatka  - myśli o sobie „niedopasowana”.  Anna cierpi na pewną przypadłość, o której czytelnik dowiaduje się po pewnym czasie.  Dlatego, bo dziewczynie trudno ją  nawet nazwać. Anna jąka się. Cierpi z tego powodu, nie akceptuje tej wady, ale stara się z tym żyć. Zwykle wycofuje się; nie lubi mówić o sobie, nie żali się i nie chce współczucia. Atmosfera w domu Anny  nie sprzyja rozwiązywaniu emocjonalnych problemów : matka - dyrygująca i wszystkowiedząca kobieta, ojciec – wycofany i zahukany. Swoją siostrę Anna lubi, chociaż ta  jest faworyzowana przez matkę. Życie Anny odmienia wizyta w szpitalu na oddziale dla pacjentów unieruchomionych po wypadkach. Dziewczyna zaczyna rozumieć, co w życiu jest istotne, jak ważna jest nadzieja, wytrwałość i wiara we własne siły.
Na podstawie „Wstęgi pawilonu” powstał film fabularny pt. Słońce w gałęziach (1986, premiera: 1 listopada 1987), w reżyserii Ludmiły Niedbalskiej.
ImageRYRYCH Katarzyna : Siedem sowich piór : pamiętnik mojej choroby. Poznań : Cartalia Press, 2008, s. 74.
 
Nagroda Główna w Konkursie Literackim Bajki Dzieci Europy, zorganizowanym przez wydawnictwo Cartalia Press pod patronatem Centrum Zdrowia Dziecka.
Bohaterem książki jest Wojtek. Chłopiec przebywa w szpitalu na oddziale onkologicznym. Jak pisze w swoim pamiętniku, oddział nazwany jest Farmą Aniołów, ponieważ tamtejsi pacjenci odchodzą zbyt często.
Nocami do Wojtka przychodzi pod postacią sowy jego zmarły Dziadek i zabiera chłopca w tajemnicze i nieznane miejsca. Pamiątką po odwiedzinach Dziadka i wspólnych podróżach jest szare sowie pióro.
Chłopiec zastanawia się dlaczego zachorował, dlaczego świat jest taki niesprawiedliwy, dlaczego cierpienie dotyka ludzi dobrych, dlaczego życie jest takie kruche. Wojtek walczy z chorobą i słabością swojego ciała. On zwycięża, lecz nie wszystkim się to udaje. Przegrał  kolega z sali – Yul. „Każdemu może się coś przydarzyć. Wam przydarzyła się choroba, z którą walczycie, jak żołnierze na wojnie. A na wojnie bywa różnie…”(s. 72)
 
ImageNicholls Sally : Olivier i zeszyt z marzeniami. Kraków : Wydawnictwo Znak, 2008, s. 228
 
Bohaterem książki jest 11-letni Olivier. Chłopiec jest chory na białaczkę. Zachęcony przez swoją nauczycielkę zakłada dziennik, w którym zapisuje różne fakty, swoje marzenia i trudne pytania. Olivier pyta: dlaczego Bóg sprawia, że dzieci chorują? Skąd wiadomo, że się umarło? Czy świat będzie istniał, kiedy nas już nie będzie?
Chłopiec realizuje swoje marzenia, a to pozwala mu zapomnieć o cierpieniu, wyprzeć lęk, zagłuszyć ból. Olivier zdaje sobie sprawę, że jego kres jest bliski i nieunikniony. Swoim bliskim zostawia list z ostatnimi życzeniami. W jednym z nich pisze „Możecie być trochę smutni, ale nie za bardzo smutni. Jeśli zawsze będzie Wam smutno na myśl o mnie, to co to będą za wspomnienia?”. (s.221)

 
ImageHassenmuller Heidi : W sidłach anoreksji. Wrocław : Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2003
 
Bohaterką książki jest nastoletnia Maja – inteligentna, ładna, delikatna, po prostu idealna.  Zawsze najlepsza, czy to w przedszkolu, czy w szkole. Zawsze chwalona przez rodziców i nauczycieli, podziwiana przez rówieśników. To Maja potrafiła zajmować się autystycznym bratem; rodzicom  nie starczało na to cierpliwości. Śmierć ojca zburzyła uporządkowany świat dziewczynki. Zmiany zachodzące w jej organizmie w okresie dojrzewania wprowadziły Ją w przerażenie. Maja w obawie, że przestanie być wyjątkową dziewczyną postanawia za wszelką cenę schudnąć i kontrolować swoje ciało. Wpada w sidła anoreksji.

 
ImageBrett Doris : Bajki, które leczą. Cz. 1-2. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007
 
Książka jest skierowana dla rodziców, którzy chcą pomóc swoim dzieciom w rozwiązaniu nurtujących je problemów.Image Doris Brett przedstawia w niej opowiadania, dotyczące różnych problemów:  rozwodu rodziców, odnalezienia się w nowej rodzinie, nieśmiałości, stosunków między  rodzeństwem, lęków. Autorka wyjaśnia jak rodzice mogą tworzyć własne opowiadania i wykorzystywać je w przypadkach indywidualnych oraz w jaki sposób opowiadania terapeutyczne  oddziaływują na dzieci. „Jesteśmy tak przyzwyczajeni do naszej dorosłej perspektywy, iż zapominamy, że istnieje jeszcze jakiś inny sposób patrzenia na świat. Zapominamy, ze dla dziecka potwory z  szafy są tak samo realne jak wy czy ja. Zapominamy, że można całym sercem wierzyć w czary, podobnie jak w elektryczność czy magnetyzm. Zapominamy, ze to, co nam wydaje się błahe, może być postrzegane przez dziecko jako groźne”. (Cz. 2, s. 17).
Opowiadania pomagają dzieciom radzić sobie z sytuacjami czy emocjami, które je martwią. Nie dają czarodziejskiej różdżki, która przegnałaby wszystkie troski i ból tego świata, ale pozwalają małym słuchaczom dowiedzieć się czegoś o sobie i o własnych problemach. Sprawiają, iż dzieci czują się spokojniejsze i silniejsze, przekonują się że mają wsparcie i zostały zrozumiane”. (Cz. 1, s. 18).

 
ImageMichał Rusinek : Kopciuszek. Wydaw. Jacek Santorski, 2009
 
Co zrobić, żeby zachęcić dzieci do czytania, jak pracować z lekturą znaną od pokoleń? Są sposoby, żeby uatrakcyjnić takie zajęcia – przykładowo uwspółcześnić znane baśnie i opowieści.  W taki sposób Michał Rusinek przedstawia Kopciuszka. A jest to historia o bardzo nowoczesnym Kopciuszku rozmiłowanym w kolorowych magazynach dla pań i o synu szemranego biznesmena, który jest współczesną odmianą księcia. W roli szklanego pantofelka - najmodniejszy model sportowego buta znanej firmy. Znakomita bajka dla dzieci i dorosłych, przestrzegająca przez naśladowaniem innych i zbytnim hołdowaniem modnym nowinkom.

 
ImageDorota Skwarek : Instynkt agresji: opowiadania terapeutyczne o dojrzewaniu. Dla młodzieży, rodziców, nauczycieli. Toruń, 2007
 
Jest to zbiór krótkich opowiadań, w których można szukać odpowiedzi na pytania: czym jest agresja, jak działa, co robić jeśli czujemy gniew, co robić kiedy jesteśmy atakowani. Autorka zaczerpnęła wątki z codziennego życia; jej bohaterowie przeżywają załamania, spotykają destrukcyjnych ludzi, mają problemy w szkole i w domu, dotykają ich tragedie. Jednak często znajduje się ktoś, dzięki komu odcinają się od złych wpływów. „Ta książka daje nadzieję. Pozwala zdesperowanym rodzicom i zagubionym młodym ludziom skoncentrować się na własnych możliwościach porozumienia i wzajemnego wspierania się w trudnym, ale jakże ważnym dla całego życia człowieka, okresie dojrzewania”. (s. 5)

 
ImageEwa Wilanowska, Joanna Walczak : Czarodziejskie bajki : scenariusze zajęć do programu profilaktyczno-wychowawczego o charakterze biblioterapeutycznym dla klas I-III szkoły podstawowej. Lublin, 2005
 
Autorki przedstawiły cele programu, metody pracy i wskazówki do realizacji. Scenariusze zajęć zamieszczone w książce bazują na literaturze dla dzieci. Towarzyszy im odpowiednio dobrana muzyka. Każdy ze scenariuszy porusza istotne zagadnienie: znaczenie przyjaźni, umiejętności radzenia sobie z problemem, lękiem, rozwijanie umiejętności odczytywania emocji i nastrojów.


ImageZELENAY Ewa : Bajkowe mosty, czyli całkiem inne bajki rodzinne. Kielce : Wydawnictwo Jedność, 2007, s. 153.
 
Bohaterami terapeutycznych opowiadań Ewy Zelenay są zwierzęta, przedmioty czy pory roku. Problemy dotykające postacie są takie same, jakich mogą doświadczać dzieci. Flet miał kłopoty w nauce, był samotny w klasie i nigdy nikt nie próbował go zrozumieć. Mały parasolek czuł lęk przed światem, innymi dziećmi i parasolkowym przedszkolem. Groszek był uparty i zły, dymka skromna i nieśmiała. Każda z opowieści przynosi pozytywne przesłanie.


ImageHAMID HABIBI : Drugie skrzydło. Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2009, s. 170.
Autorka zadedykowała książkę młodzieży z Ośrodka Readaptacyjnego „Powrót z U” w Cholewiance oraz osadzonym w Areszcie Śledczym w Lublinie.

 
W Areszcie Śledczym w Lublinie zorganizowano program resocjalizacji i społecznej readaptacji skazanych „Pióra motyla”, polegający na udziale skazanych w realizacji słuchowiska na podstawie bajek terapeutycznych Roberta Karwata. Udział w projekcie miał stanowić rodzaj terapii, pozwalającej na kształtowanie umiejętności radzenia sobie z problemem samotności, rozłąki, trudności w wyrażaniu uczuć.


ImageNIESŁUCHOWSKA Anna : Bajki I opowiadania w terapii I psychoedukacji dzieci. Płock : „IWANOWSKI” Wydawnictwo i Poligrafia, 2006, s. 31.
 
Autorka proponuje historie, które mogą pomóc w zainicjowaniu rozmowy z dzieckiem na trudne tematy, pozwolą dziecku zidentyfikować się z bohaterem bajki i w ten sposób nazwać swoje problemy.


ImageVRETTOS Adrienne Maria: Skóra. Warszawa: Wydawnictwo Stentor, 2008, s. 206.
 
„Chcę to opowiedzieć. Mam prawo to opowiedzieć. Nawet jeśli nie pytaliście, musicie tego wysłuchać”. Narratorem powieści jest czternastoletni Donnie. Chłopiec opowiada o chorej na anoreksję siostrze i jej przegranej walce z chorobą. Donnie ma nadzieję, że jeśli usunie się w cień, to uratuje związek rodziców i ocali Karen. Ale nawet śmierć siostry nie jest w stanie zapobiec rozkładowi więzi rodzinnych. Podczas kolejnej kłótni rodziców zrozpaczony chłopiec woła „ Nigdy mnie nie widzicie! Widzicie tylko ją, nawet kiedy już jej nie ma, widzicie tylko ja. Zniknąłem, żeby mogła wyzdrowieć! Nigdy was o nic nie prosiłem! Zniknąłem, a wy nawet tego nie zauważyliście! A teraz jej nie ma, a ja jestem tutaj! Ja jestem tutaj!” (s. 202).


Halloween
Napisał Iwona Mickiewicz   
HALLOWEEN
  1. JACHIMCZAK Barbara Wanda: Halloween: scenariusz szkolnego widowiska // Biblioteka w Szkole. – 2003, nr 9, s. 32-33
  2. JACHIMCZAK Barbara Wanda: Halloween: scenariusz szkolnego widowiska. W: Wszystko gra: wybór materiałów repertuarowych „Biblioteki w Szkole”. Warszawa, Agencja SUKURS, 2007, s. 61-62 (Scenariusz dla gimnazjum)
  3. JANIK Anna: Polskie „Halloween” czyli wspomnienie o zmarłych: scenariusz na podstawie opowiadania brata Tadeusza Rucińskiego // Wszystko dla Szkoły. – 2004, nr 10, s. 15-16
Przykładowe pomoce dydaktyczne
Napisał Edyta Lachowska   
PRZYKŁADOWE POMOCE DYDAKTYCZNE PRZYDATNE PODCZAS ZAJĘĆ Z ELEMENTAMI BIBLIOTERAPII

Jakie pomoce są najodpowiedniejsze?
Pamiętajmy, że dzieci lubią odkrywać świat i ciekawi je wszystko. Poznają otoczenie wszystkimi zmysłami. Przygotowane dla dzieci pomoce powinny przyciągać uwagę i zachęcać je do działania. Najlepiej gdy w miarę możliwości są one kolorowe, grające, świecące i miłe w dotyku.

Skąd czerpać pomysły?
Inspiracji należy szukać wszędzie. Część pomocy znajdziemy w Internecie czy w sklepach, a część w naszym domu. W zależności od tego o czym jest czytany przez nas tekst, pomocą może być nawet miska, kapelusz czy kwiat. Nawet najzwyklejszy przedmiot wykorzystany     z pomysłem może okazać się „strzałem w 10”.

Oto przykłady:

Gotowe:

  • piłeczki
  • maskotki i przytulanki
  • kukiełki i pacynki zakładane na rękę
  • poduszeczki
  • obrazki
  • plakaty
  • karty pracy (z rysunkami, pytaniami, zadaniami…)
  • karteczki z wizerunkami buziek (smutnej, radosnej i obojętnej)
  • kartony ze „skarbami”
  • kłębki wełny

Wykonywane razem z dziećmi:

  • rysunki na arkuszach papieru (wykonywane samodzielnie lub grupowo)
  • rysunki na balonach
  • postaci i przedmioty z papieru, muliny, bibuły…
  • modele przestrzenne (np. domki)

Zasada jest prosta:
Nie bójmy się eksperymentować!


<< Start < Poprzednia 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 Następna > Ostatnia >>

Wyniki 649 - 657 z 917
 
Copyright © 2007 Biblioteka Pedagogiczna w Ostrołęce