Logo strony BP w Ostrołęce
środa, 08 lipiec 2015
 
Serwis prasowy 2/2007
Serwis prasowy 2/2010
Napisał Edyta Dobek   
SERWIS PRASOWY CZYTELNI 2/2010
Od roku szkolnego 2009/2010 dwie z czterech godzin obowiązkowych zajęć w-f dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, mogą być realizowane w formie:
  • zajęć sportowych;
  • zajęć rekreacyjno-zdrowotnych;
  • zajęć tanecznych;
  • aktywnych form turystyki.
Reguluje to Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2009 w sprawie dopuszczalnych form realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dziennik Ustaw z dnia 26.08.2009, Nr 136, opoz. 1116). W numerze 2 z 2010 r. czasopisma  „Lider”  Eligiusz Madejski zapoznaje czytelników ze swoją propozycją  konstruowania szkolnej oferty zajęć w-f  zgodnie z wymienionym wyżej  rozporządzeniem1. Przedstawia organizację zajęć fakultatywnych w wiejskiej szkole podstawowej, w gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej.  Autor sugeruje wprowadzenie zajęć pozalekcyjnych, ewentualnie pozaszkolnych tylko dla nielicznych uczniów zainteresowanych dość oryginalnymi dyscyplinami sportowymi – co jest bliższe idei fakultetów. Podobne koncepcje były weryfikowane w szkołach w początku lat 90-tych, a później w ramach czwartej godziny w-f.
Nornic Walking jest jedną z najmłodszych form aktywności ruchowej, którą zainteresowanych jest coraz więcej osób. Dorota Kamień w „Liderze” nr 2/2010 publikuje badania przeprowadzone w środowisku akademickim, których celem było poznanie zainteresowań sportowych oraz opinii na temat nowej formy ruchu2. Autorka stwierdza, że „Nornic Walking” w odróżnieniu od naturalnego marszu „zmusza” do pracy prawie 90% mięśni człowieka, które poprzez cykliczny ruch są systematycznie rozciągane i wzmacniane. Popularnie nazywany w Polsce „marsz z kijkami” szczególnie polecany jest osobom dorosłym oraz starszym, w podeszłym wieku. Prawidłowa praca ramion wspomagana podpierającymi i odpychającymi się od podłoża kijkami zabezpiecza i jednocześnie chroni osobę maszerującą przed potknięciami czy upadkiem, w pewnym stopniu redukuje też obciążenia wywierane na stawy kolanowe, skokowe, biodrowe oraz kręgosłup podczas chodzenia” 3.
Natomiast Marta Łazar i Sylwia Kupiec dzielą się swoimi doświadczeniami w stosowaniu Nornic Walking w szkole specjalnej 4. Autorki w artykule pt. „Nornic Walking w szkole specjalnej” piszą „Gry i zabawy, które proponujemy dostarczają przeżyć, rozwijają poczucie solidarności i koleżeństwa, dają możliwość wykazania się nawet najsłabszym uczniom, pozwalają wyzbyć się kompleksów, uczą zdrowej rywalizacji” 5. Konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z wykorzystaniem Nornic Walking jest doskonałym uzupełnieniem artykułu  6.
W numerze 4/2010 miesięcznika „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” tematem przewodnim jest edukacja dzieci i młodzieży w środowisku wodnym.  Ewa Dybińska w artykule pt. „Adaptacja psychomotoryczna – dzieci najmłodszych do środowiska wodnego”  stwierdza, że ćwiczenia w wodzie wyzwalają najczęściej u większości dzieci (zwłaszcza najmłodszych) pozytywne emocje takie jak: śmiech, radość, zadowolenie, przyjemność 7. Autorka radzi również jak powinien postępować nauczyciel aby przezwyciężyć u dzieci lęk przed wodą.
Nauczycieli realizujących zajęcia ruchowe na basenie z pewnością zainteresują artykuły poświęcone korekcji wad postawy w środowisku wodnym. Izabela Gedl-Pieprzyca i Alicja Kisielewska proponują water jogging czyli bieg w wodzie 8.Jogging w wodzie polega na wykonywaniu różnego rodzaju prostych kroków, wspomaganych ruchami ramion z zachowaniem pozycji pionowej w wodzie. Praca w tej formie daje wiele korzyści w korekcji wad postawy. Kolejną propozycją autorek jest korekcja wad postawy w formie aquagimnastyki 9. W artykule czytamy „Zajęcia w środowisku wodnym prowadzone przy dobrej muzyce sprzyjają ponadto odprężeniu psychicznemu, poprawie samopoczucia, są przyjemne, lubiane przez młodzież i dlatego motywują do dalszego wysiłku” 10.

1 Madejski E: Konstruowanie szkolnej oferty zajęć wychowania fizycznego do wyboru przez ucznia – przykłady praktycznych rozwiązań. Lider. – 2010, nr 2, s. 19-21
2 Kamień Dorota: Nornic Walking w środowisku akademickim. Lider. – 2010, nr 2, s. 24-26
3 Tamże, s. 24
4 Łazar M., Kupiec S:  Nornic Walking w szkole specjalnej.   Lider. – 2010, nr 2, s. 27-28
5 Tamże, s. 28
6 Łazar M:  Konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Wada postawy – wady mieszane. Temat: Ćwiczenia ogólnorozwojowe Nornic Walking. Lider. – 2010, nr 2, s. 29-30
7 Dybińska E:  Adaptacja psychomotoryczna – dzieci najmłodszych do środowiska wodnego. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2010, nr 4, s. 10-13
8 Gedl-Pieprzyca I., Kisielewska A: Jogging w wodzie głębokiej – z elementami ćwiczeń w celu korekcji wad postawy.  Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2010, nr 4, s. 21-24
9 Gedl-Pieprzyca I., Kisielewska A:  Korekcja wad postawy – w formie aquagimnastyki. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2010, nr 4, s. 25-33
10 Tamże, s. 25
 
Książki, o których warto porozmawiać
Napisał Edyta Dobek   
KSIĄŻKI, O KTÓRYCH WARTO POROZMAWIAĆ, CZYLI BIBLIOTECZKA BIBLIOTERAPEUTY

ImageCHĄDZYŃSKA Zofia : Księga pawilonu. Wrocław : Siedmioróg, 1992, s. 191
 
Bohaterką powieści jest Anna, uczennica szkoły średniej. Wrażliwa i zamknięta w sobie nastolatka  - myśli o sobie „niedopasowana”.  Anna cierpi na pewną przypadłość, o której czytelnik dowiaduje się po pewnym czasie.  Dlatego, bo dziewczynie trudno ją  nawet nazwać. Anna jąka się. Cierpi z tego powodu, nie akceptuje tej wady, ale stara się z tym żyć. Zwykle wycofuje się; nie lubi mówić o sobie, nie żali się i nie chce współczucia. Atmosfera w domu Anny  nie sprzyja rozwiązywaniu emocjonalnych problemów : matka - dyrygująca i wszystkowiedząca kobieta, ojciec – wycofany i zahukany. Swoją siostrę Anna lubi, chociaż ta  jest faworyzowana przez matkę. Życie Anny odmienia wizyta w szpitalu na oddziale dla pacjentów unieruchomionych po wypadkach. Dziewczyna zaczyna rozumieć, co w życiu jest istotne, jak ważna jest nadzieja, wytrwałość i wiara we własne siły.
Na podstawie „Wstęgi pawilonu” powstał film fabularny pt. Słońce w gałęziach (1986, premiera: 1 listopada 1987), w reżyserii Ludmiły Niedbalskiej.
ImageRYRYCH Katarzyna : Siedem sowich piór : pamiętnik mojej choroby. Poznań : Cartalia Press, 2008, s. 74.
 
Nagroda Główna w Konkursie Literackim Bajki Dzieci Europy, zorganizowanym przez wydawnictwo Cartalia Press pod patronatem Centrum Zdrowia Dziecka.
Bohaterem książki jest Wojtek. Chłopiec przebywa w szpitalu na oddziale onkologicznym. Jak pisze w swoim pamiętniku, oddział nazwany jest Farmą Aniołów, ponieważ tamtejsi pacjenci odchodzą zbyt często.
Nocami do Wojtka przychodzi pod postacią sowy jego zmarły Dziadek i zabiera chłopca w tajemnicze i nieznane miejsca. Pamiątką po odwiedzinach Dziadka i wspólnych podróżach jest szare sowie pióro.
Chłopiec zastanawia się dlaczego zachorował, dlaczego świat jest taki niesprawiedliwy, dlaczego cierpienie dotyka ludzi dobrych, dlaczego życie jest takie kruche. Wojtek walczy z chorobą i słabością swojego ciała. On zwycięża, lecz nie wszystkim się to udaje. Przegrał  kolega z sali – Yul. „Każdemu może się coś przydarzyć. Wam przydarzyła się choroba, z którą walczycie, jak żołnierze na wojnie. A na wojnie bywa różnie…”(s. 72)
 
ImageNicholls Sally : Olivier i zeszyt z marzeniami. Kraków : Wydawnictwo Znak, 2008, s. 228
 
Bohaterem książki jest 11-letni Olivier. Chłopiec jest chory na białaczkę. Zachęcony przez swoją nauczycielkę zakłada dziennik, w którym zapisuje różne fakty, swoje marzenia i trudne pytania. Olivier pyta: dlaczego Bóg sprawia, że dzieci chorują? Skąd wiadomo, że się umarło? Czy świat będzie istniał, kiedy nas już nie będzie?
Chłopiec realizuje swoje marzenia, a to pozwala mu zapomnieć o cierpieniu, wyprzeć lęk, zagłuszyć ból. Olivier zdaje sobie sprawę, że jego kres jest bliski i nieunikniony. Swoim bliskim zostawia list z ostatnimi życzeniami. W jednym z nich pisze „Możecie być trochę smutni, ale nie za bardzo smutni. Jeśli zawsze będzie Wam smutno na myśl o mnie, to co to będą za wspomnienia?”. (s.221)

 
ImageHassenmuller Heidi : W sidłach anoreksji. Wrocław : Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2003
 
Bohaterką książki jest nastoletnia Maja – inteligentna, ładna, delikatna, po prostu idealna.  Zawsze najlepsza, czy to w przedszkolu, czy w szkole. Zawsze chwalona przez rodziców i nauczycieli, podziwiana przez rówieśników. To Maja potrafiła zajmować się autystycznym bratem; rodzicom  nie starczało na to cierpliwości. Śmierć ojca zburzyła uporządkowany świat dziewczynki. Zmiany zachodzące w jej organizmie w okresie dojrzewania wprowadziły Ją w przerażenie. Maja w obawie, że przestanie być wyjątkową dziewczyną postanawia za wszelką cenę schudnąć i kontrolować swoje ciało. Wpada w sidła anoreksji.

 
ImageBrett Doris : Bajki, które leczą. Cz. 1-2. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007
 
Książka jest skierowana dla rodziców, którzy chcą pomóc swoim dzieciom w rozwiązaniu nurtujących je problemów.Image Doris Brett przedstawia w niej opowiadania, dotyczące różnych problemów:  rozwodu rodziców, odnalezienia się w nowej rodzinie, nieśmiałości, stosunków między  rodzeństwem, lęków. Autorka wyjaśnia jak rodzice mogą tworzyć własne opowiadania i wykorzystywać je w przypadkach indywidualnych oraz w jaki sposób opowiadania terapeutyczne  oddziaływują na dzieci. „Jesteśmy tak przyzwyczajeni do naszej dorosłej perspektywy, iż zapominamy, że istnieje jeszcze jakiś inny sposób patrzenia na świat. Zapominamy, ze dla dziecka potwory z  szafy są tak samo realne jak wy czy ja. Zapominamy, że można całym sercem wierzyć w czary, podobnie jak w elektryczność czy magnetyzm. Zapominamy, ze to, co nam wydaje się błahe, może być postrzegane przez dziecko jako groźne”. (Cz. 2, s. 17).
Opowiadania pomagają dzieciom radzić sobie z sytuacjami czy emocjami, które je martwią. Nie dają czarodziejskiej różdżki, która przegnałaby wszystkie troski i ból tego świata, ale pozwalają małym słuchaczom dowiedzieć się czegoś o sobie i o własnych problemach. Sprawiają, iż dzieci czują się spokojniejsze i silniejsze, przekonują się że mają wsparcie i zostały zrozumiane”. (Cz. 1, s. 18).

 
ImageMichał Rusinek : Kopciuszek. Wydaw. Jacek Santorski, 2009
 
Co zrobić, żeby zachęcić dzieci do czytania, jak pracować z lekturą znaną od pokoleń? Są sposoby, żeby uatrakcyjnić takie zajęcia – przykładowo uwspółcześnić znane baśnie i opowieści.  W taki sposób Michał Rusinek przedstawia Kopciuszka. A jest to historia o bardzo nowoczesnym Kopciuszku rozmiłowanym w kolorowych magazynach dla pań i o synu szemranego biznesmena, który jest współczesną odmianą księcia. W roli szklanego pantofelka - najmodniejszy model sportowego buta znanej firmy. Znakomita bajka dla dzieci i dorosłych, przestrzegająca przez naśladowaniem innych i zbytnim hołdowaniem modnym nowinkom.

 
ImageDorota Skwarek : Instynkt agresji: opowiadania terapeutyczne o dojrzewaniu. Dla młodzieży, rodziców, nauczycieli. Toruń, 2007
 
Jest to zbiór krótkich opowiadań, w których można szukać odpowiedzi na pytania: czym jest agresja, jak działa, co robić jeśli czujemy gniew, co robić kiedy jesteśmy atakowani. Autorka zaczerpnęła wątki z codziennego życia; jej bohaterowie przeżywają załamania, spotykają destrukcyjnych ludzi, mają problemy w szkole i w domu, dotykają ich tragedie. Jednak często znajduje się ktoś, dzięki komu odcinają się od złych wpływów. „Ta książka daje nadzieję. Pozwala zdesperowanym rodzicom i zagubionym młodym ludziom skoncentrować się na własnych możliwościach porozumienia i wzajemnego wspierania się w trudnym, ale jakże ważnym dla całego życia człowieka, okresie dojrzewania”. (s. 5)

 
ImageEwa Wilanowska, Joanna Walczak : Czarodziejskie bajki : scenariusze zajęć do programu profilaktyczno-wychowawczego o charakterze biblioterapeutycznym dla klas I-III szkoły podstawowej. Lublin, 2005
 
Autorki przedstawiły cele programu, metody pracy i wskazówki do realizacji. Scenariusze zajęć zamieszczone w książce bazują na literaturze dla dzieci. Towarzyszy im odpowiednio dobrana muzyka. Każdy ze scenariuszy porusza istotne zagadnienie: znaczenie przyjaźni, umiejętności radzenia sobie z problemem, lękiem, rozwijanie umiejętności odczytywania emocji i nastrojów.


ImageZELENAY Ewa : Bajkowe mosty, czyli całkiem inne bajki rodzinne. Kielce : Wydawnictwo Jedność, 2007, s. 153.
 
Bohaterami terapeutycznych opowiadań Ewy Zelenay są zwierzęta, przedmioty czy pory roku. Problemy dotykające postacie są takie same, jakich mogą doświadczać dzieci. Flet miał kłopoty w nauce, był samotny w klasie i nigdy nikt nie próbował go zrozumieć. Mały parasolek czuł lęk przed światem, innymi dziećmi i parasolkowym przedszkolem. Groszek był uparty i zły, dymka skromna i nieśmiała. Każda z opowieści przynosi pozytywne przesłanie.


ImageHAMID HABIBI : Drugie skrzydło. Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2009, s. 170.
Autorka zadedykowała książkę młodzieży z Ośrodka Readaptacyjnego „Powrót z U” w Cholewiance oraz osadzonym w Areszcie Śledczym w Lublinie.

 
W Areszcie Śledczym w Lublinie zorganizowano program resocjalizacji i społecznej readaptacji skazanych „Pióra motyla”, polegający na udziale skazanych w realizacji słuchowiska na podstawie bajek terapeutycznych Roberta Karwata. Udział w projekcie miał stanowić rodzaj terapii, pozwalającej na kształtowanie umiejętności radzenia sobie z problemem samotności, rozłąki, trudności w wyrażaniu uczuć.


ImageNIESŁUCHOWSKA Anna : Bajki I opowiadania w terapii I psychoedukacji dzieci. Płock : „IWANOWSKI” Wydawnictwo i Poligrafia, 2006, s. 31.
 
Autorka proponuje historie, które mogą pomóc w zainicjowaniu rozmowy z dzieckiem na trudne tematy, pozwolą dziecku zidentyfikować się z bohaterem bajki i w ten sposób nazwać swoje problemy.


ImageVRETTOS Adrienne Maria: Skóra. Warszawa: Wydawnictwo Stentor, 2008, s. 206.
 
„Chcę to opowiedzieć. Mam prawo to opowiedzieć. Nawet jeśli nie pytaliście, musicie tego wysłuchać”. Narratorem powieści jest czternastoletni Donnie. Chłopiec opowiada o chorej na anoreksję siostrze i jej przegranej walce z chorobą. Donnie ma nadzieję, że jeśli usunie się w cień, to uratuje związek rodziców i ocali Karen. Ale nawet śmierć siostry nie jest w stanie zapobiec rozkładowi więzi rodzinnych. Podczas kolejnej kłótni rodziców zrozpaczony chłopiec woła „ Nigdy mnie nie widzicie! Widzicie tylko ją, nawet kiedy już jej nie ma, widzicie tylko ja. Zniknąłem, żeby mogła wyzdrowieć! Nigdy was o nic nie prosiłem! Zniknąłem, a wy nawet tego nie zauważyliście! A teraz jej nie ma, a ja jestem tutaj! Ja jestem tutaj!” (s. 202).


Halloween
Napisał Iwona Mickiewicz   
HALLOWEEN
  1. JACHIMCZAK Barbara Wanda: Halloween: scenariusz szkolnego widowiska // Biblioteka w Szkole. – 2003, nr 9, s. 32-33
  2. JACHIMCZAK Barbara Wanda: Halloween: scenariusz szkolnego widowiska. W: Wszystko gra: wybór materiałów repertuarowych „Biblioteki w Szkole”. Warszawa, Agencja SUKURS, 2007, s. 61-62 (Scenariusz dla gimnazjum)
  3. JANIK Anna: Polskie „Halloween” czyli wspomnienie o zmarłych: scenariusz na podstawie opowiadania brata Tadeusza Rucińskiego // Wszystko dla Szkoły. – 2004, nr 10, s. 15-16
Przykładowe pomoce dydaktyczne
Napisał Edyta Lachowska   
PRZYKŁADOWE POMOCE DYDAKTYCZNE PRZYDATNE PODCZAS ZAJĘĆ Z ELEMENTAMI BIBLIOTERAPII

Jakie pomoce są najodpowiedniejsze?
Pamiętajmy, że dzieci lubią odkrywać świat i ciekawi je wszystko. Poznają otoczenie wszystkimi zmysłami. Przygotowane dla dzieci pomoce powinny przyciągać uwagę i zachęcać je do działania. Najlepiej gdy w miarę możliwości są one kolorowe, grające, świecące i miłe w dotyku.

Skąd czerpać pomysły?
Inspiracji należy szukać wszędzie. Część pomocy znajdziemy w Internecie czy w sklepach, a część w naszym domu. W zależności od tego o czym jest czytany przez nas tekst, pomocą może być nawet miska, kapelusz czy kwiat. Nawet najzwyklejszy przedmiot wykorzystany     z pomysłem może okazać się „strzałem w 10”.

Oto przykłady:

Gotowe:

  • piłeczki
  • maskotki i przytulanki
  • kukiełki i pacynki zakładane na rękę
  • poduszeczki
  • obrazki
  • plakaty
  • karty pracy (z rysunkami, pytaniami, zadaniami…)
  • karteczki z wizerunkami buziek (smutnej, radosnej i obojętnej)
  • kartony ze „skarbami”
  • kłębki wełny

Wykonywane razem z dziećmi:

  • rysunki na arkuszach papieru (wykonywane samodzielnie lub grupowo)
  • rysunki na balonach
  • postaci i przedmioty z papieru, muliny, bibuły…
  • modele przestrzenne (np. domki)

Zasada jest prosta:
Nie bójmy się eksperymentować!


III Edycja Konkursu - "Wydajemy własną książkę"
Napisał Iwona Mickiewicz   
III EDYCJA KONKURSU
"WYDAJEMY WŁASNĄ KSIĄŻKĘ"

UCZESTNICY:

Konkurs adresowany jest do uczniów klas I-VI szkół podstawowych i klas I-III szkół gimnazjalnych Ostrołęki i powiatów: ostrołęckiego, makowskiego, ostrowskiego, przasnyskiego i wyszkowskiego.

WYMOGI KONKURSOWE:
  1. Zadaniem uczestników jest SAMODZIELNE !!! stworzenie (napisanie, zilustrowanie i "wydanie") książki.
  2. W tym roku zapraszamy Was do "wydania" książeczki o tematyce... kulinarnej! Temat brzmi: Przepisy na udane urodziny - moja książeczka kucharska!.
  3. Książka od początku do końca musi być wykonana przez autora, dotyczy to także okładki. Prace mogą powstać pod opieką nauczycieli bądź rodziców.
  4. W tym roku jury zwróci szczególną uwagę na pomysł wykonania książki kucharskiej, estetykę i staranność. Liczymy na Waszą wyobraźnię i kreatywność! Możecie wykorzystać wszystko co jest związane z plastyką, wzornictwem itp. W całość wkomponujcie ulubione przepisy kulinarne na dania, ciasta, desery... Powinno być kolorowo i pysznie!!!
  5. Książka nadesłana na konkurs może liczyć maksimum 20 stron. Powinna być estetyczna ii pozbawiona błędów ortograficznych. Książka może być pisana odręcznie (czytelnie!), lub na komputerze.
  6. Każda książka powinna zawierać na karcie tytułowej:
    • Imię i nazwisko autora
    • Tytuł
    • Miejsce i rok wydania
  7. Do każdej pracy należy dołączyć indywidualną kartę zgłoszenia (doc). Prosimy, aby wypełnił ją każdy uczestnik konkursu.
  8. Uwaga nauczyciele i opiekunowie!
    Bardzo prosimy o przesłanie do Czytelni BP max po 3 książeczki z każdego poziomu klas danej szkoły. W sumie szkoła może wybrać max 9 najlepszych i najciekawszych książeczek na konkurs (3 z klas I-III, 3 z klas IV-VI, 3 z gimnazjum).
  9. Zgłoszenie pracy na konkurs jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb niezbędnych w organizacji konkursu przez Bibliotekę Pedagogiczną w Ostrołęce zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dn. 29.08.1997 r. (Dz.U. nr 133, poz. 883).
  10. Osoby nagrodzone zostaną poinformowane telefonicznie o szczegółach FINAŁU, który odbędzie się 27 maja 2010 roku w Czytelni BP.
  11. Prace będą eksponowane także na stronie internetowej BP: www.bp.ostroleka.pl.

KRYTERIA OCENIANIA:

Książki będą podzielone wg grup wiekowych (kl. I-III SP, kl. IV-VI SP i kl. I-III Gimnazja). Jury oceni je zwracając szczególną uwagę na pomysł, staranność i estetykę wykonania. Książki biorące udział w konkursie przechodzą na własność Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce – organizatora konkursu. Prace (również z poprzednich edycji konkursu) można oglądać w Czytelni BP.

NAGRODY:

Autorzy najlepszych prac otrzymają nagrody książkowe i pamiątkowe dyplomy.

Książki należy nadsyłać do

12 maja 2010 roku

Czytelnia Biblioteki Pedagogicznej

07 - 410 Ostrołęka

ul. Kilińskiego 4

tel. 029 764 89 98

 
SERDECZNIE ZAPRASZAMY!!!!!

<< Start < Poprzednia 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 Następna > Ostatnia >>

Wyniki 649 - 657 z 916
 
Copyright © 2007 Biblioteka Pedagogiczna w Ostrołęce